Wersja nieobowiązująca z dnia

Zmiana przepisów dotyczących rejestracji pojazdów od 01.01.2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r. zmieniają się przepisy w zakresie rejestracji pojazdów:

Dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, zastąpiony zostaje obowiązkiem zarejestrowania pojazdu. Właściciel pojazdu będzie zobowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:

  • nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
  • sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące wyjątki od zasady wskazanej powyżej:

  • w przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia;
  • w przypadku nabycia pojazdu, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć w terminie 90 dni;
  • obowiązku rejestracji pojazdu nie stosuje się do podmiotu uprawnionego, o którym mowa w art. 80s ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w odniesieniu do pojazdów, dla których ten podmiot uprawniony posiada ważną decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów;
  • obowiązku rejestracji pojazdu nie stosuje się w przypadku, gdy właścicielem nowego pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami lub produkcji pojazdów;
  • obowiązku rejestracji pojazdu nie stosuje się w przypadku, gdy przed upływem odpowiednich terminów (30 dni albo 90 dni – w stosunku do przedsiębiorcy trudniącego się obrotem pojazdami), właścicielowi pojazdu nabytego i zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wydane: zaświadczenie o demontażu pojazdu albo zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu;
  • obowiązku rejestracji pojazdu nie stosuje się w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem terminów, odpowiednio 30 dni albo 90 dni – w stosunku do przedsiębiorcy trudniącego się obrotem pojazdami.

Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie, ale NIEPRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości: 500 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi: 1000 zł.

Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie, ale PRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości: 1000 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi: 2000 zł.

Ponadto, należy pamiętać, że w przypadku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu zawierającego braki formalne (lub bez wszystkich wymaganych załączników), właściciel pojazdu również podlega karom pieniężnym wymienionym powyżej, jeżeli pomimo wezwania nie uzupełnia braków złożonego wniosku w wyznaczonym przez Urząd terminie.

Niezależnie od wymienionych powyżej obowiązków, na właścicielu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nadal spoczywa obowiązek zawiadomienia starosty, w terminie 30 dni, o:

  • zbyciu pojazdu;
  • zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Przy realizacji obowiązku zawiadomienia starosty o zbyciu pojazdu należy pamiętać o tym, że:

  • zawiadomienia o zbyciu pojazdu, dokonuje właściciel u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu;
  • w przypadku współwłasności pojazdu dla skuteczności zawiadomienia o zbyciu pojazdu wystarczającym jest zawiadomienie przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu.

Niezawiadomienie starosty o zbyciu pojazdu, w wymaganym terminie (bez względu na ilość dni przekroczenia), podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu można także złożyć bez wizyty w Wydziale Komunikacji i Transportu starostwa Powiatowego w Lidzbarku Warm. Można je przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP, adres skrzynki: /splidzbarkwarm/SkrytkaESP lub /splidzbarkwarm/skrytka albo Portalu gov.pl, bądź też drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Lidzbarku Warmińskim, ul. Wyszyńskiego 37, 11-100 Lidzbark Warmiński.

Zawiadomienie to można również złożyć w punktach kancelaryjnych Starostwa w budynkach: przy ul. Wyszyńskiego 37 lub Filii Starostwa Powiatowego w Ornecie ul. Dworcowa 4, 11-130 Orneta.

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.