Wersja obowiązująca z dnia

w sprawie określenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie

Informacje dodatkowe:

§ 1
Przyjmuje się regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie.
§ 3
Traci moc uchwała Zarządu Powiatu Lidzbarskiego Nr CIX/04 z dnia 6 października 2004 r. w sprawie określenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Lidzbarku Warmińskim.
Załącznik
do uchwały Nr OR.0025.113.2012
Zarządu Powiatu Lidzbarskiego
z dnia 11 kwietnia 2012 r.
Regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie zwanego dalej „Centrum”.
2. Regulamin ustala:
1) postanowienia ogólne;
2) organizację wewnętrzną Centrum;
3) Zespoły i Komisje;
4) zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków;
5) organizację działalności kontrolnej;
6) organizację narad;
7) zasady ogólne podpisywania pism, decyzji administracyjnych oraz innych opracowań;
8) obieg dokumentacji i znakowanie akt;
9) postanowienia końcowe.
3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Centrum;
2) Zespołach – należy przez to rozumieć równorzędne komórki organizacyjne wchodzące w skład Centrum;
3) Stanowiskach pracy – należy przez to rozumieć samodzielnych pracowników wchodzących w skład Centrum;
4) PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
§ 2
Centrum działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.);
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.);
5) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.);
6) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.);
7) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
8) Uchwały Rady Powiatu Lidzbarskiego z dnia 28 stycznia 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lidzbarku Warmińskim z siedzibą w Ornecie;
9) niniejszego Regulaminu.
Rozdział 2
Organizacja wewnętrzna Centrum
§ 3
1. Dla zapewnienia racjonalnej organizacji pracy w Centrum tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół pomocy instytucjonalnej i opieki nad dzieckiem, w którego skład wchodzą stanowiska w Ornecie i Lidzbarku Warmińskim:
a) pracownik socjalny,
b) starszy pracownik socjalny,
c) specjalista pracy socjalnej;
2) Zespół szkolenia, doskonalenia zawodowego i poradnictwa specjalistycznego, w skład którego wchodzą:
a) pedagog,
b) prawnik,
c) psycholog;
3) Zespół planowania, księgowości i analiz, w skład którego wchodzą:
a) główny księgowy,
b) starszy księgowy,
c) inspektor - kasjer;
4) Zespół rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w skład którego wchodzą:
a) inspektor,
b) starszy referent;
5) Zespół do spraw pieczy zastępczej, w skład którego wchodzi koordynator rodzinnej pieczy zastępczej;
6) Zespół do spraw organizacyjnych, w skład którego wchodzi referent;
7) Zespół do spraw realizacji projektów realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w skład którego wchodzi pracownik socjalny - doradca ds. osób niepełnosprawnych;
2. Główny Księgowy sprawuje nadzór nad następującymi stanowiskami:
1) starszy księgowy;
2) inspektor - kasjer.
§ 4
1. Pracą Centrum kieruje oraz reprezentuje go na zewnątrz Kierownik, powoływany i odwoływany przez Zarząd Powiatu.
2. Kierownik działa na podstawie pełnomocnictwa ogólnego wydanego przez Zarząd Powiatu stosownie do art. 48 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym.
3. Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje upoważniony pracownik lub główny księgowy.
4. Do zakresu działań Kierownika należy w szczególności:
1) kierowanie i koordynowanie całokształtem działalności Centrum;
2) ustalanie organizacji wewnętrznej i regulaminów Centrum;
3) podejmowanie decyzji w sprawach pracowniczych;
4) dysponowanie środkami finansowymi Centrum zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) wytaczanie na rzecz obywateli powiatu powództwa o roszczenia alimentacyjne;
6) kierowanie wniosków o ustalanie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności lub niezdolności do pracy do organów określonych odrębnymi przepisami;
7) wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej oraz z zakresu pieczy zastępczej należących do właściwości powiatu;
8) zawieranie i rozwiązywanie umów cywilnoprawnych z rodzinami zastępczymi i w sprawie powierzenia dziecka, z upoważnienia Starosty;
9) współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
10) składanie Radzie Powiatu corocznych sprawozdań z działalności Centrum, oceny w zakresie pomocy społecznej oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
§ 5
Do zakresu działania Zespołu pomocy instytucjonalnej oraz opieki nad dzieckiem w szczególności należy:
1) opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
2) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo – wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze i specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
3) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze oraz specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
4) pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
5) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym i umieszczanie w nich skierowanych osób;
6) prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
7) prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
8) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
9) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
10) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego;
11) sporządzanie oceny w zakresie pomocy społecznej;
12) ustalanie opłaty za pobyt dzieci z powiatu lidzbarskiego w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych;
13) prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
14) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.
15) udzielanie cudzoziemcom pomocy w zakresie świadczeń w formie interwencji kryzysowej, schroniska, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego;
16) opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
17) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;
18) organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo - wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo - terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
19) tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
20) sprawowanie nadzoru nad działalnością placówek opiekuńczo – wychowawczych oraz ośrodków wsparcia funkcjonujących na terenie powiatu;
21) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo - wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego;
22) organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
a) grup wsparcia,
b) specjalistycznego poradnictwa;
23) zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
24) prowadzenie rejestru danych o osobach:
a) zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
b) pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka.
25) kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;
26) finansowanie:
a) świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo - wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo – terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu,
b) pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo - wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo - terapeutyczne,
c) szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo - wychowawczych typu rodzinnego.
27) sporządzanie sprawozdań rzeczowo - finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
28) przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstaniu zaległości za okres dłuższy niż 12 miesięcy, z tytułu nieponoszenia opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej;
29) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
30) finansowanie pobytu w pieczy zastępczej małoletniego cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 6
Do zakresu działania Zespołu szkolenia, doskonalenia zawodowego i poradnictwa specjalistycznego w szczególności należy:
1) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
2) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
3) doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
4) współdziałanie w podejmowaniu działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzeniu i realizacji programów samopomocowych;
5) prowadzenie poradnictwa specjalistycznego oraz bezpośrednia praca socjalna na rzecz osób niezaradnych życiowo;
6) prowadzenie poradnictwa w zakresie sposobu rozwiązywania problemów społecznych dla pracowników socjalnych oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej;
7) współpraca ze służbą zdrowia, policją, sądami oraz innymi instytucjami w zakresie niezbędnym do realizacji zadań;
8) pomoc w opracowaniu długoterminowych planów działań w środowiskach wyjątkowo trudnych;
9) analiza zgłoszonych przypadków oraz opracowywanie uogólnionych wniosków i propozycji dla wszystkich podległych podmiotów pomocy społecznej dotyczących pracy z rodziną, osobami niepełnosprawnymi, osobami opuszczającymi różnego rodzaju placówki opiekuńczo – wychowawcze i zakłady poprawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, zakłady karne, uchodźcami;
10) opracowywanie materiałów propagujących nowe formy pracy socjalnej;
11) opracowywanie wnikliwych analiz merytoryczno – statystycznych dotyczących pomocy społecznej i niepełnosprawności z terenu powiatu;
12) określanie oraz charakterystyka zjawisk społecznych występujących na terenie powiatu, określanie ich rozmiaru, trendów rozwojowych i ewentualnej specyfiki lokalnej;
13) badanie uciążliwych zjawisk społecznych, opracowywanie wniosków oraz zaleceń dotyczących sposobu ich rozwiązywania;
14) współudział w tworzeniu indywidualnych planów usamodzielnień osób opuszczających rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo – wychowawcze, zakłady poprawcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, specjalne ośrodki szkolno – wychowawcze oraz programów adaptacyjnych dla osób opuszczających zakłady karne oraz cudzoziemców posiadających status uchodźcy;
15) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych.
§ 7
Do zakresu działania Zespołu planowania, księgowości i analiz w szczególności należy:
1) prowadzenie rachunkowości Centrum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych i rachunkowości oraz zasadami polegającymi na:
a) zorganizowaniu i doskonaleniu sporządzania, przyjmowania, obiegu i kontroli dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i ochrony mienia jednostki oraz prawidłowym prowadzeniu księgowości, sporządzaniu księgowej kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej,
b) zorganizowaniu i doskonaleniu prowadzenia księgowości oraz sporządzaniu księgowej kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej w celu zabezpieczenia rzetelności i prawidłowości z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
c) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej w celu zabezpieczenia rzetelności i prawidłowości z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych,
d) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
-terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
-ochronę mienia jednostki i terminowe rozliczenie osób odpowiedzialnych za to mienie,
-prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
-należyte przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych prowadzonych za pomocą programu komputerowego oraz sprawozdań finansowych, nadzorowaniu całokształtu pracy z zakresu rachunkowości;
2) opracowanie planów finansowych wynikających z potrzeb planowania Centrum;
3) dokonywanie podziału środków finansowych na płace, wydatki rzeczowe i remonty własne;
4) opracowywanie zbiorczych sprawozdań i bilansów z realizacji zadań finansowych pomocy społecznej;
5) zorganizowanie i doskonalenie systemu wewnętrznej informacji;
6) prowadzenie gospodarki finansowej Centrum zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na:
a) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i zapewnieniu ochrony wartości pieniężnych,
b) zapewnianiu pod względem formalnym prawidłowości zawieranych umów przez Centrum,
c) zapewnianiu prawidłowego ściągania należności i dochodzeniu roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań,
d) przestrzeganiu obowiązujących przepisów dotyczących w szczególności:
-ustalania i opłacania podatków i innych świadczeń o podobnym charakterze,
-wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników,
-pokrywania kosztów i wydatków z własnych środków,
-prawidłowym dysponowaniu środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych;
7) analiza gospodarki finansowej Centrum;
8) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej funkcjonowania podległych placówek w zakresie organizacji oraz sporządzanie stosownych dokumentów z przeprowadzonych kontroli;
9) realizacja prawidłowej polityki kadrowej Centrum;
10) dokonywanie analiz w zakresie zadań dotyczących spraw kadrowo – organizacyjnych;
11) prowadzenie obsługi finansowo – księgowej Rodzinnego Domu Dziecka w Lidzbarku Warmińskim;
12) prowadzenie akt osobowych pracowników Centrum;
13) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu zatrudniania;
14) prowadzenie i przekazywanie sprawozdawczości z zakresu pomocy społecznej w wersji elektronicznej;
15) współdziałanie ze służbą zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej pracowników, a w szczególności przy organizacji okresowych badań lekarskich pracowników.
§ 8
Do zakresu działania Zespołu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w szczególnosci należy:
1) opracowywanie, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
2) udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez Radę Powiatu programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz rocznej informacji z ich realizacji;
3) współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów;
4) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania Warsztatów Terapii Zajęciowej,
5) dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;
6) dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów;
7) dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;
8) dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;
9) dofinansowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży;
10) zlecanie zadań fundacjom oraz organizacjom pozarządowym w zakresie rehabilitacji społecznej;
11) planowanie potrzeb w zakresie gospodarowania środkami PFRON w zakresie rehabilitacji społecznej, opracowanie planu finansowego w układzie rzeczowo – finansowym środków PFRON;
12) współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
13) przyjmowanie wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON do zadań powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej od osób fizycznych, jednostek organizacyjnych oraz organizacji pozarządowych;
14) ocena kompletności i zasadności wniosków o dofinansowanie;
15) prowadzenie dokumentacji i przedstawienie na komisji opiniodawczo – doradczej spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o przyznanie dofinansowania do zadań powiatu ze środków PFRON;
16) przygotowywanie umów o dofinansowanie ze środków PFRON do podpisu Starosty lub osób przez niego upoważnionych;
17) prowadzenie dokumentacji dotyczącej realizacji zawartych umów oraz ich końcowe rozliczenie;
18) prowadzenie sprawozdawczości, statystyki, analiz ekonomicznych i wszelkich sprawozdań związanych z prowadzoną rehabilitacją społeczną;
19) podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności;
20) wydawanie wniosków w sprawie kierowania osób o ustalenie stopnia niepełnosprawności przez Powiatowy Zespół Orzekający.
§ 9
Do zakresu działania Zespołu do spraw pieczy zastępczej w szczególności należy:
1) udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
2) przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku;
3) pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu;
4) zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
5) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
6) udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;
7) przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej.
§ 10
Do zakresu działania Zespołu do spraw organizacyjnych w szczególności należy:
1) pomoc w opracowywaniu zarządzeń wewnętrznych Centrum i prowadzenie rejestru w tym zakresie;
2) organizowanie szkoleń dla pracowników Centrum;
3) prowadzenie dokumentacji dotyczącej szkoleń pracowników Centrum;
4) załatwianie bieżących spraw Centrum dotyczących organizacji pracy;
5) prowadzenie prenumeraty i zamówień w zakresie wydawnictw merytorycznych;
6) wystawianie delegacji służbowych w zastępstwie pracownika merytorycznego;
7) przygotowywanie upoważnień do kontroli i przedstawianie ich do podpisu Kierownikowi;
8) pomoc w dokonywaniu zakupów materiałów biurowych, środków bhp, środków trwałych na potrzeby Centrum zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych;
9) prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
10) prowadzenie bieżących kontroli rejestrów wymaganych z tytułu realizacji ustawy o ochronie danych osobowych;
11) prowadzenie dokumentacji związanej z naradami wewnętrznymi i zewnętrznymi Centrum;
12) prowadzenie rejestru wyjść pracowników, obecności w pracy, ewidencji czasu pracy;
13) prowadzenie rejestru przychodów i rozchodów znaczków pocztowych;
14) wykonywanie czynności administratora strony Biuletynu Informacji Publicznej Centrum;
15) prowadzenie strony internetowej Centrum (www.pcprorneta.pl).
§ 11
Do zakresu działania Zespołu do spraw realizacji projektów realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w szczególności należy:
1) przygotowywanie wniosków;
2) dokonywanie rekrutacji uczestników;
3) nadzór nad realizacją projektów;
4) promocja projektów;
5) przygotowanie i składanie sprawozdań;
6) stała i bezpośrednia praca z beneficjentami.
Rozdział 3
Zespoły i Komisje
§ 12
1. Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie działa komisja jako organ doradczo – opiniodawczy. W skład komisji wchodzą:
1) przedstawiciel Zarządu Powiatu jako przewodniczący;
2) przedstawiciel Rady Powiatu Lidzbarskiego;
3) Kierownik;
4) przedstawiciele gmin powiatu lidzbarskiego;
5) dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych pracujących na rzecz osób niepełnosprawnych;
6) pracownicy merytoryczni Centrum.
2. Do zadań komisji należy:
1) przedkładanie propozycji w zakresie uszczegółowienia katalogów rzeczowych w ramach zadań powiatu dofinansowanych ze środków PFRON;
2) uczestnictwo w rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON w zakresie następujących zadań powiatu:
a) sport, kultura, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych,
b) zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny,
c) likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych,
d) turnusy rehabilitacyjne w zakresie zwiększonego dofinansowania uczestnictwa,
e) rehabilitacja dzieci i młodzieży,
f) zlecanie zadań fundacjom oraz organizacjom pozarządowym;
3. Posiedzenia komisji zwołuje Kierownik w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji w zależności od potrzeb.
§ 13
W celu realizacji określonych zadań w Centrum Kierownik może powoływać zespoły lub komisje zadaniowe.
Rozdział 4
Zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
§ 14
1. Interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
1) kierownik w każdą środę w godz. od 1000 do 1400;
2) pracownicy Centrum codziennie w godzinach pracy.
2. Rejestr skarg i wniosków prowadzony jest przez pracownika ds. organizacyjnych;
3. Rejestr zawiera:
a) liczbę porządkową,
b) datę wpływu,
c) imię i nazwisko zainteresowanego,
d) adres wnoszącego skargę lub wniosek,
e) przedmiot skargi lub wniosku,
f) zleconą datę załatwienia,
g) komu zlecono załatwienie,
h) termin załatwienia,
i) sposób załatwienia,
j) data załatwienia sprawy,
k) kogo zawiadomić o załatwieniu sprawy,
l) uwagi;
4. Merytoryczne załatwienie i rozpatrywanie skarg lub wniosków należy do właściwego pracownika merytorycznego wskazanego przez Kierownika.
5. Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Kierownik.
Rozdział 5
Organizacja działalności kontrolnej
§ 15
1. Kontrola jest integralną częścią działania wszystkich Zespołów Centrum.
2. Czynności kontrolne koordynuje Kierownik lub w zastępstwie Główny Księgowy Centrum.
3. Przy przeprowadzaniu czynności kontrolnych stosuje się kryteria legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i sprawności organizacyjnej.
4. Szczegółowy zakres kontroli określony jest w upoważnieniu podpisanym przez Kierownika.
5. Celem kontroli zewnętrznych i wewnętrznych jest:
1) sprawdzenie zgodności działania poszczególnych stanowisk pracy z przyjętymi kierunkami działania oraz obowiązującymi przepisami prawa;
2) ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości;
3) wskazanie sposobów i środków umożliwiających wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości;
4) ocena wnikliwości postępowania przy rozwiązywaniu określonych problemów;
5) ocena pełnej i terminowej realizacji planowanych zadań.
6. Kontrola wewnętrzna Centrum polega na:
1) dokonywaniu okresowych rozliczeń z realizacji zadań;
2) sprawdzaniu merytorycznemu wykonywanych zadań;
3) badaniu rzetelności i terminowości w załatwieniu spraw.
7. Kontrolę wewnętrzną poszczególnych stanowisk pracy Centrum wykonuje:
1) Główny Księgowy;
2) wyznaczony przez Kierownika pracownik.
8. Kontrole zewnętrzne wykonują pracownicy Centrum na podstawie pisemnego upoważnienia Kierownika.
9. Z przeprowadzonych kontroli pracownicy sporządzają niezbędną dokumentację i przedstawiają Kierownikowi do akceptacji oraz przekazują kontrolowanym.
10. Protokoły z kontroli pracy pracowników prowadzi Główny Księgowy lub upoważniony przez Kierownika pracownik.
11. Wystąpienia i protokoły pokontrolne przekazuje Kierownikowi Centrum Główny Księgowy.
12. Wystąpienia pokontrolne jednostki własnej zostają przekazywane do realizacji poszczególnym merytorycznym pracownikom.
13. Pracownicy merytoryczni przygotowują odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne i przedkładają do podpisu Kierownikowi.
Rozdział 6
Organizacja narad
§ 16
1. Kierownik zwołuje okresową naradę z:
1) kierownikami ośrodków pomocy społecznej;
2) pracownikami Centrum;
3) Kierownikami jednostek podległych.
2. Przedmiotem narad, o których mowa w ust. 1 jest:
1) uzgadnianie, współdziałanie jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu realizacji polityki społecznej;
2) przekazywanie informacji o podejmowanych ważniejszych zadaniach i kierunkach działania;
3) przekazywanie informacji i ustaleń organów centralnych, wojewódzkich i samorządowych;
4) przekazywanie informacji i zadań między zespołami i samodzielnymi stanowiskami pracy;
5) doskonalenie organizacji Centrum.
3. Organizację narad oraz obsługę techniczno - biurową zapewniają wyznaczeni przez Kierownika pracownicy.
Rozdział 7
Zasady ogólne podpisywania pism, decyzji administracyjnych oraz innych opracowań
§ 17
1. Kierownik podpisuje:
1) pisma i wystąpienia do władz samorządowych, powiatowych, wojewódzkich i centralnych;
2) pisma do organizacji pozarządowych oraz społeczno - politycznych;
3) pisma do zewnętrznych organów kontroli;
4) zalecenia pokontrolne;
5) zarządzenia;
6) powództwa o roszczenia alimentacyjne;
7) wnioski o ustalenia stopnia niepełnosprawności;
8) decyzje administracyjne na podstawie upoważnienia Starosty Powiatu;
9) umowy cywilno - prawne na podstawie upoważnienia Starosty Powiatu.
2. W czasie nieobecności Kierownika bieżącą korespondencję podpisuje Główny Księgowy lub upoważniony pracownik.
3. Zasady podpisywania dokumentów finansowo – księgowych określają odrębne przepisy oraz instrukcja obiegu dokumentów.
Rozdział 8
Obieg dokumentacji i znakowanie akt
§ 18
1. Kierownik dekretuje przychodzącą do Centrum korespondencję i przydziela sprawy do załatwienia poszczególnym zespołom i samodzielnym stanowiskom pracy według ustalonego zakresu czynności.
2. Korespondencja po dekretacji Kierownika i zaewidencjonowaniu przez pracownika z Zespołu do spraw organizacyjnych, kierowana jest do merytorycznych pracowników.
3. Korespondencja wpływająca do Centrum podlega rejestracji według zasad określonych instrukcją kancelaryjną.
4. W Centrum prowadzi się:
1) rejestr skarg i wniosków;
2) rejestr decyzji administracyjnych;
3) rejestr składanych wniosków w sprawie przyznania dofinansowania ze środków PFRON;
4) ewidencje dotyczące dyscypliny pracy pracowników Centrum, w tym:
a) wyjść w godzinach pracy,
b) obecności w pracy,
c) rozliczeń czasu pracy,
d) urlopów wypoczynkowych,
e) delegacji służbowych;
5. Korespondencję do podpisu Kierownika wraz z kompletem dokumentacji dotyczącej danej sprawy składa się na stanowisku należącym do Zespołu do spraw organizacyjnych.
§ 19
Dla oznakowania akt Centrum ustala się następujące symbole:
1) PCPR.PI. – Zespół pomocy instytucjonalnej i opieki nad dzieckiem – Orneta;
2) PCPR.PI.I – Zespół pomocy instytucjonalnej i opieki nad dzieckiem – Lidzbark Warmiński;
3) PCPR.SP. – Zespół do spraw szkolenia, doskonalenia zawodowego i poradnictwa specjalistycznego;
4) PCPR.RSN. – Zespół rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych;
5) PCPR.KA. – Zespół planowania, księgowości i analiz;
6) PCPR.OK. – Zespół do spraw organizacyjnych;
7) PCPR.POKL. – Zespół do spraw realizacji projektów realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
8) PCPR.PZ. – Zespół do spraw pieczy zastępczej.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 20
Zmiany zakresów czynności pracowników są wykonywane w trybie roboczym.
§ 21
Wszelkie zmiany regulaminu dokonywane są w drodze uchwały Zarządu Powiatu Lidzbarskiego.